Ваня Ананиева е сериен предприемач. Тя не познава граници, за всяка своя идея и кауза се бори с хъс, неуморно и до успех. Създател на Езикови училища Интелект, състезанието Интелектика, инициативата Училище за бъдеще, Предай нататък, ескейп стаи и още и още, както и съосновател на дигитално студио Fundamental Studio, заедно с Константин Рачев.
Ваня е вдъхновение.
Как Ваня, след години в традиционния бизнес, се отзова в дигиталния?
Здравей, Жюстин и благодаря за възможността да си поговорим за офлайн и онлайн аспектите на бизнеса. През далечната вече 2000 година, когато създадох Интелект в апартамента на баба ми, дигиталната революция чукаше на вратата, но аз имах честта и удоволствието да мисля и градя бизнес в абсолютна традиционна, аналогова среда. Първите ми рекламни материали бяха напечатани на вестникарска хартия и разлепени по спирките и стълбовете из няколко столични квартали. Учебните материали по онова време се
състояха от учебник и учебна тетрадка, а аудиозаписите въртяхме на касетофони и касети с ленти. Няколко години по-късно се появиха компактдисковете, което беше безпрецедентно улеснение, защото не се налагаше да отделяме дълго време за превъртане на записите. Към 2005 година, Интелект се сдоби със своя първи сайт. О, какво щастие беше това…
Имахме собствена платформа, на която да разкажем за своята мисия и където бавно и поетапно да структурираме бизнеса си в онлайн пространството. С течение на времето и годините, Интелект премина през големи дигитални трансформации, като се започне от дигитализиране на тестове, преминем през изцяло персонализиран софтуер за управление на клиенти и бизнес процеси и достигнем до разработка на собствени онлайн приложения за всички операционни системи. Това, разбира се, не би било възможно, ако в живота ми не се бе появил Константин Рачев – програмист и вече мой бизнес партньор в нашата обща компания – Фундаментал Студио. Благодарение на яркостта на ума на Константин, успяхме да разгърнем Интелект дигитално, създадохме нови сайтове, платформи за онлайн обучения, платформи за езиков одит и още много други. Така, от аналоговия свят се озовах в дигиталния и трябва да призная, че много, много ми харесва.
Как дигиталното помага на основния бизнес на Интелект?
Честно казано, вече не мога да си представя бизнес, който да няма досег с дигиталната среда. Всяка една стъпка от бизнес развитието е свързана с дигитализация. Като започнем от процеса по управление на бизнес процесите, през обученията на самите ученици, които имат досег до своите ресурси онлайн, преминем през социалните мрежи, които са основен канал за маркетинг и реклама и достигнем до постоянната обратна връзка с екип и
клиенти. Вече всичко е дигитално. Което, честно казано, ускорява всички процеси и създава възможности, на светлинни нива по-различни от възможностите офлайн. Да вземем например обученията. Преди години, имахме възможност да обучаваме хора, които живеят единствено в София.
Понякога правехме изнесени обучения, в близки до София села и градове. Няма да излъжа, ако кажа, че беше изключително забавно и приятно, но от бизнес гледна точка не бе ефективно. С развитието на дигиталния свят, вече имаме курсисти от цял свят, от Гърция, Германия, Англия, дори Австралия. Това нямаше да бъде възможно, без наличието на дигитална среда.
Има ли още място за разграничаване на традиционен и дигитален бизнес?
Трудно можем да сложим граница на традиционния и дигиталния бизнес. Дори, бих казала, дигиталният бизнес вече може да се сметне за традиционен. Най- вероятно има още аналогови бизнеси, въпреки че на първо четене не се сещам за такива. За да бъде успешен един бизнес и да има истинско поле за развитие, той трябва да бъде в крак с времето. А времето е вече дигитално.
Още повече – изкуственият интелект, който прави опити за изместване на естествения, ни дава още по-голяма тема за размисъл. Ако успяваме да адаптираме новата реалност с традиционните си бизнеси, ако изкуственият интелект ни помага да развиваме идеите си, да решаваме проблеми и казуси по-бързо, защо да не го правим? И защо да разграничаваме традиционния от дигиталния бизнес?
Кое е най-предизвикателно в дигиталните ти проекти?
От няколко години сме изцяло потопени в дигитални решения за бизнесите ни. Най-голямото предизвикателство, особено що се отнася до разработването на нови продукти, е да създадем добро потребителско изживяване. Естествено, за да се случи това е необходимо да направим добра мисловна карта, след нея да изградим скелета на проекта, неговия дизайн и функционалност.
Предизвикателство е да откриеш точната фокус група, която да даде отговор на въпроси, които ти самият си задаваш и да си сигурен, че продуктът, който създаваш ще бъде наистина полезен за хората, за които е предназначен. За радост, обаче, когато говорим за дигитален продукт – всичко е по-бързо и по-лесно.
Кои са основните предимства и бонуси от това да правиш бизнес в дигитална среда?
Основното преимущество е времето и точката на допир. Когато си в дигитална среда, можеш лесно да провериш и тестваш идеите си, да верифицираш по безболезнен начин плюсовете и минусите на разработката. Дигиталната среда спестява време, нямаш загубено време в път, уговорки и закъснения.
Дигиталната среда понякога ти дава възможност да работиш с хора в различни часови зони и от различни точки на света, дава ти възможност да използваш оптимално ресурсите си и да срещаш много на брой интересни гледни точки.
Работата по дигитални проекти развива с огромен потенциал ума и интелекта ти, като те кара да взимаш решения, адаптирани за конкретния къс момент на интеракция. Дигитално можеш да си тук сега, после и утре, в тази минута и в този час на различни континенти. А това е наистина прекрасно!
Най-важният компонент за успеха на една бизнес идея в дигитална среда
днес, според теб?
За да успее една бизнес идея в дигитална среда има едно единствен свръхкритично условие и то е да го направиш СЕГА. Защото колкото повече време загубиш, толкова по-сигурно е че някой някъде от другата страна на света се е събудил днес с твоята идея в главата си. Започни веднага, бъди пръв.
Има ли място за жени в дигиталния бизнес? Има ли нещо, с което се справяме по-добре от мъжете? Има ли достатъчно равнопоставеност, според теб?
Дали има място? А не е ли този свят направен специално за нас? Жените имат онази фина механика за справяне с детайлите в проектите. Имат фокус не само върху голямата картина, но и върху малките подробности, които в голяма част от случаите правят голямата разлика. Имат търпение – да изпипват нещата, да ги надграждат във времето. Все повече жени застават начело на големи бизнеси и ако преди време се усещаше мъжкия свят, сякаш в последните години това се промени. За моя радост, все по-често мъжете
признават ролята на жените в дигиталния свят, все повече можещи жени срещаме, които променят средата в България и не само. Благодарна съм, че имам възможност да познавам голяма част от жените в бизнеса в България и от първо лице да кажа – браво, момичета! Правим го.
Какво си пожелаваш?
Пожелавам си време. За близките, за приятелите, за проектите, по които работя и за хората, които искам да срещам. Пожелавам си достатъчно време, за да заредя сърцето си с позитивни емоции и да нахраня душата си с красота.
Пожелавам си да имаме точно толкова, колкото ще ни направи щастливи. Да имаме не много, а достатъчно. Всичко извън достатъчното нека го дарим на другите.