Ти си сред първите хора, които започнаха да разработват платформи за онлайн търговия в България. Разкажи повече за това – как стартира онлайн, как и защо се насочи към тази ниша, как се разви работата ти във времето, какво правиш днес и как стигна дотук?
Преди 14 години аз и брат ми Петър започнахме да използваме възможностите на интернет пространството, за да създаваме продукти, с които клиентите да презентират себе си по нов начин и да бъдат в по-близка връзка със своите потребители – започнахме да разработваме уебсайтове за различни компании. В екипа ни гореше желанието да се учим от грешките и от проблемите, които клиентите ни срещаха в комуникацията си с потребителите и да усвояваме нови концепции, които да прилагаме в създаването на по-усъвършенстван продукт, носещ смисъл и развитие. Така постепенно започнахме да създаваме по-мащабни свои собствени софтуерни продукти (маркетплейси), които продадохме успешно на над 10 000 бизнеса, опериращи в цял свят. Това ни даде възможност да натрупаме безценен ресурс от знания, който очакваше своето приложение в нещо много по-значимо. През 2016 г. се роди CloudCart – платформа за електронна търговия, на която възложихме една основна цел: да минимизира необходимото време, средства и познания за всеки един търговец, независимо дали е стартиращ или вече опериращ, за създаването на онлайн магазин и неговото развитие.
Как и откъде се учиш и как правиш така, че това, което правиш, да бъде актуално, интересно и полезно?
Имам едно важно правило: работата с клиенти изисква да съумееш да разбереш проблема на всеки един поотделно и да успееш да го решиш по такъв начин, че той да отпадне за всички едновременно. В този смисъл най-много се уча от проблемите на клиентите ни. С увеличаването на техния брой възникваха много проблеми и въпросителни: колко човека са ни необходими, за да успеем да обслужим ефективно всички търговци, опериращи на платформата CloudCart? Как да успяваме ръчно да качваме продуктите им? Как да въвеждаме всяка промяна и новост, свързана с количества и продукти? Как да обработваме ръчно поръчките? Как да осигурим ефективна поддръжка и същевременно да създаваме нови фукционалности?
В началото, когато клиентите ни бяха само 100, беше лесно да вършим всичко това ръчно. Но с бързото нарастване на броя им осъзнахме, че е нужна технология от ново поколение, която да автоматизира тези процеси, за да освободи търговците от рутинните им дейности и да ги улесни в създаването на нови идеи за развитие. Нужна беше роботизирана система, която да върши “черната работа”, която не изискваше мисъл, а губеше време. Така екипът ни започна да работи денонощно за създаването на автоматизации, които решават генерални проблеми на търговците, които са едновременно интересни и полезни като решение.
Какви са твоите наблюдения за онлайн търговията в България? Как се разви тя през годините и какво ѝ предстои занапред според теб?
Когато стартирахме с онлайн разработки през 2004 г., ние се опитвахме да представяме тенденциите на клиентите ни и да ги убеждаваме, че имат нужда от онлайн магазин. Те обаче не виждаха смисъл да инвестират в това. Може би с право, защото онлайн пазаруването в България не беше така развито в този момент. Комуникацията все още се случваше предимно лице в лице. Бумът на социалните мрежи промени това и доведе и до необходимост хората да споделят и коментират различни стоки, модели, цени. Онлайн пазаруването сякаш изведнъж започна да се превръща в начин на живот.
Днес е обратно – клиентите търсят нас, защото знаят, че ако не присъстват онлайн със своите продукти или услуги, те просто няма да съществуват в главите на потребителите.
Какво предстои занапред в онлайн търговията? Всички знаем, че днес не можем да останем дълго без активна връзка със света. Технологиите ни дават усещането, че сме навсякъде, че знаем всичко и че можем да се докоснем бързо до най-новата стока, излязла по магазините. Телекомуникационната революция промени из основи не само начина на комуникация, но и процеса на работа и изграждане на бизнес. Една от основните тенденции в онлайн търговията е, че пазаруването през смарт устройства ще расте главоломно. Затова е много важно всеки един дизайн на онлайн магазин да бъде mobile friendly first, за да продава.
Разбира се, най-важна си остава пътеката, през която минава потребителят, за да достигне крайната точка – покупка. С екипа ни непрекъснато следим тенденциите, наблюдаваме данните и се стремим да съкращаваме тази пътека чрез създаване на иновации в тази сфера, за да са доволни както нашите клиенти, така и техните купувачи.
Така например, преди около година разработихме иновативна система за завършване на поръчката. Удобната и лесна количка е ключов момент от пазаруването, определящ действията и решенията на потребителя.
Роботизираните системи, улесняващи пазаруването, също са тенденция, чието развитие ще следим пряко и с интерес през следващите години. Казвам “пряко”, защото екипът ни разработи чатбот без аналог, чрез който клиентите на всеки един наш търговец не само ще могат да разглеждат продукти и да стигат бързо до най-добрата стока, но и ще могат да завършат своята поръчка, без да излизат от пределите на своя месинджър. CloudIO e името на нашия бот, чрез който търговците ще имат робот-асистент на разположение 24/7. CloudIO подсеща всеки един потребител, че не си е завършил поръчката, известява го за статуса и времето, в което да очаква своята поръчка, привлича вече съществуващи клиенти или хора, чатили с него, като им предлага релевантни продукти, ъпселва и кросселва според поведението на потребителя.
Кое е най-голямото предизвикателство, което си преодолял или най-интересната ти случка, свързана с работата?
Предизвикателствата в онлайн сферата са много и с тях се сблъсквам ежедневно. Но най-хубавото е, че всяко предизвикателство води до промяна и носи развитие. Ще ви дам конкретни примери, свързани с работата ми. Един ден в офиса дойде представител на голям наш клиент с думите: “Необходима ми е функционалност, с която бързо да създавам визии за целеви страници, тъй като искам да представям на потребителите различни продукти по красив начин”. Така се роди идеята за нашия визуален конструктор, в основата на който е автоматизацията. Той се превърна в помощен инструмент за всички наши клиенти, които искат да покажат детайлно продукт или група продукти на своите потребители.
Веднъж, докато преговаряхме с клиент, който вече имаше съществуващ онлайн магазин, но искаше функционалност, която да реши досегашните му затруднения, свързани с бърза промяна на количества и продукти, той спомена за голям проблем, свързан с проследяване на пратка. Заради невъзможността да следи пратките беше изгубил продукт, който освен че му носеше загуби, оставяше разочарование в клиента му. Така се роди идеята за автоматично проследяване на пратките, което импортирахме в системата на CloudCart. Защото с нарастването на бизнеса нараства и нуждата от повече време, повече ресурс и прозрачност. Осъзнахме, че автоматизацията на доставките е важен момент от дейността на търговците, който елиминира възможността за изгубени пратки, повредени стоки и скрити такси.
В процеса на работа виждахме как търговците не осъществяват потенциалния си брой поръчки, как страдат от липса на качествен трафик, от все по-трудно и скъпо придобиване на нови клиенти и липса на инструменти, с които да задържат своята натрупана клиентска база. За преборването на тези проблеми бе нужен инструмент извън човешките възможности, който да събира, анализира и използва тези данни, които биха разрешили основните проблеми на всеки един търговец по целия свят – как, кога, къде и с колко да достигат клиентската си група. И така екипът на CloudCart, стъпвайки на своята стабилна основа, взе решение да разработи инструментите за следващото ниво на електронната търговия.
Как минава един твой ден?
Денят ми започва рано сутрин, около 6:30 ч., защото имам син на 2 г., който е много ранобуден. 🙂 През делничните дни го водя на градина, след което се отправям към офиса. Първата задача е да направим брифинг на задачите, да изкоментираме проблемите на клиентите и да разпределим задачите между хората от екипа. След което се фокусирам върху по-генерални неща, които напоследък са свързани със стъпването на няколко чужди пазара. След работа прекарвам време със семейството си, защото тези моменти ме зареждат с енергия и воля да продължавам да се движа уверен в посоката, която съм поел.
Изисква ли работата в онлайн среда повече или по-различни усилия?
Всеки бизнес изисква много усилия, за да се задържи на повърхността. Екипната работа и правилното разпределение на ресурсите е от важно значение за темпото, с което ще се движи той. По-различното в онлайн средата е динамиката ѝ, това, че всичко се променя много бързо и ние трябва да можем да се движим с тази промяна, дори да я предвиждаме. Още в самото начало забелязахме, че само с хора няма да успеем да се движим в решаване на генерални проблеми на търговците ни. Затова не се замислихме дали да инвестираме време и ресурс в създаването на роботизирана технология, която да поеме механичната работа. Защото вярваме, че човек трябва да работи с мозъка си, да ражда идеи, да вдъхновява с думи и концепции, позволявайки на автоматизацията да му служи вярно в реализирането им. Ние вярваме в равностойните битки и създаваме машини, които да помагат на търговците да се изправят срещу машините на технологичните гиганти, за да развиват бизнеса си успешно. И до днес вярваме, че всяка достатъчно напреднала технология не се различава по нищо от магията.
Какви три съвета би дал на хората, които искат да правят същото като теб някой ден, но още не са започнали?
Съветът ми е да започнат веднага – с четене, със следене на тенденции, дори с някакъв вид предвиждане на посоката, в която ще се развиват технологиите. Защото онлайн бизнесът се развива ежеминутно, поведението на потребителите също се променя във времето и всеки, който има страст в тази област, неминуемо трябва да ври и кипи с желание за знания. Всяко нещо има етапи на развитие. С натрупването на знания ще дойде и следващият етап – увереност, че можеш да направиш конкретни стъпки, за да си активна част от създаването на иновации в онлайн търговията.
Разбира се, най-силно вярвам, че човек трябва да създава иновации, които да оставят следа. Това е и моят най-голям съвет: “Мислете мащабно, мислете как да подобрите не само собствения си живот, а и живота на поколенията след вас.”
Как аз го правя? С екипа ми работим по създаването на умна машина, която ще анализира целия поток от данни, минаващ през платформата CloudCart, правейки модели на поведение за всяка една ниша в електронната търговия и прилагайки тези модели на поведение за създаването, менажирането и анализирането на рекламни кампании. Тази машина се казва Adorimo и тепърва ще говорим за нея. 🙂
Силвина Фурнаджиева
Силвина още си спомня времето, когато навърши 12 години, получи първия си компютър и влезе в Интернет. В началото ѝ беше любопитно как работят сайтовете, които разглеждаше, а след известно време напълно осъзна цялата комуникационна сила, която тази мрежа дава на всеки. Така започна да изучава онлайн материята, а не след дълго (през 2001 г.) и да работи с първите си клиенти и да създавам първите си сайтове. Така стартираха нейните малко повече 10 години в света на уеб разработката и онлайн маркетинга. За тези години Силвина работи с множество клиенти, прави уеб сайтове, създава и изпълнява онлайн маркетинг стратегии. След няколко години на свободна практика става съосновател на онлайн агенция Global Studio и развива няколко собствени онлайн проекта, води обучения, била е и редактор на българското издание на списание .net.