Дими Илиева за старта на Women In Tech България

Дими Илиева за старта на Women In Tech България

Днес разговорът ни е с Дими Илиева за създаването на нещо ново в България – Women In Tech, която анонсира своя старт на 1 май 2021. Другите две съоснователки на българския клон на международната организация са Ивелина Атанасова и Жюстин Томс.

За целите на Women In Tech, за ролята на жените в технологичния бизнес – говорим с Дими.

Моля, представи се накратко 🙂

Икономист по образование, маркетолог по професия и коуч по призвание – това вероятно е най-краткото представяне на професионалното ми Аз.

На настоящата ми визитка ще прочетете Chief Marketing Officer в myPOS, но съдържанието на багажника на колата ми ще ви издаде много повече – чифт кецове за когато ми се прииска да “хвана гората” (или затънтена плажна ивица в случая на морско момиче като мен), раница за фитнес, йога постелка, някой друг кабел или зарядно за джаджите, които обичайно нося с мен, тротинетката на сина ми.

Какво дават жените в технологиите? Какво различно и ценно, според теб?

Присъствието на жени където и да е дава първо разнообразие. А аз твърдо вярвам в неговата ценност за всеки екип – от разнообразието в биологични дадености като пол, възраст, раса до богатството на знания, житейски опит и светоусещания.

В контекста на технологиите, смятам, че жените имаме естествената способност, а в известен смисъл и потребност, да държим на фокус човешкото в технологиите. В унисон с несъвършената (по замисъл и реализация) човешка природа, жените често имаме ролята, освен на специалисти в конкретна област, и на морален радар при изпълнението на рационалните цели и планове на нашите организации.

Като бизнес коуч често виждам жени сами да влизат и в ролята на контрольори на това, което аз наричам “вътрешната екология” в технологични компании, т.е. често те са тези, които задават неудобните въпроси, подлагат на съмнение собствените и на колегите си разбирания относно правилността на решенията и как те се вписват в голямата картина – в принципите и културата на компанията, но и в обществения интерес и въздействието, което тези решения имат върху поколенията.

Това, разбира се, не важи за абсолютно всички жени, така както и не изключва наличието на мъже с такива характеристики, но безспорно през последните десетилетия виждаме потвърждение на горните тенденции в много направления на бизнеса, социалния и политическия живот.

Разнообразието, което жените носят в технологиите, води генерално до равнопоставеност на интересите, които тези технологии обслужват, както и до все по-голям фокус върху социално значими проблеми, за чието решение се разчита на човешка и технологична синергия.

Как се роди идеята за Women In Tech България?

Раждането беше естествено. 🙂 Вярвам, че идеите-каузи, каквато е тази, се раждат където и когато има благородна почва за тяхното развитие. Важен фактор е наличието на страст, вдъхновение и готовност за лично обвързване и отдаденост на каузата.

В случая на Women In Tech България си имаме и главен “виновник” в лицето на Ивелина Атанасова-Генчев, която ни зарази с идеята да станем посланици на международната организация у нас. Както за нея, така и за нас двете с теб, Жюс, мисля, че нещата се случиха естествено и Women In Tech България е начин да систематизираме и официализираме онова, което всяка от нас поотделно е правила през последните поне 10-15 години.

Планираните дейности за тази първа година – ще ни разкажеш ли, моля 🙂

Като с всяка рожба, раждането е официалният старт на живота, а истинската работа започва с отглеждането на отрочето. Предстои ни година на изграждане на навици, добри практики, на учене и обучаване, на прохождащи инициативи и програми.

За голяма част от тях имаме подкрепата и вдъхновението от международната организация и нейните над 30 национални представителства на 6 континента. Сред дейностите са: уебинари, конференции, стажантски програми, коучинг и менторски сесии, партньорства с местни технологични компании и съвместни инициативи, в чийто фокус е повече диалог в общественото пространство по темите, свързани с жените в STEM. За всички тях ще информираме на Facebook страницата на Women In Tech – България.

Най-близките във времето инициативи са Facebook бизнес маратонът, който основаващият екип на българския клон ще проведем в края на този месец. А през лятото членовете ни ще имат възможност да се включат в международната Менторска програма на Women In Tech.

Включването в тези и другите планирани дейности на организацията и българския клон през тази година ще е напълно безплатно и достъпно онлайн. Искаме да дадем възможност на българските момичета и дами на всяка възраст и от всяко кътче на света да се включат в тях. За целта те трябва единствено да си създадат профил в глобалната платформа на Women In Tech и да се присъединят към Facebook групата за български членове.

Кой е поканен да се включи и как?

За да продължа родилната метафора, майките знаем, че “цяло село трябва за отглеждането на едно дете”. Затова най-важният компонент на Women In Tech – България ще са нашите членове, партньори и подкрепящи компании и организации, с които споделяме общата цел за овластяване на жените в технологиите.

Поканени са всички, които числят себе си към сферата на STEМ (наука, технологии, инженерство, математика); искат да общуват и да се свързват с други дами; които са готови да работят безвъзмездно за подкрепата на жените в STEM и не на последно място – имат идеи, ентусиазъм и позитивна енергия, с която да се вдъхновяваме взаимно!

Как ще окуражиш момичета, които четат това интервю и се колебаят дали технологиите са за тях?

Ще си призная, че аз самата съм била сред тези момичета. Ако някой ми беше казал преди 15 години, че някой ден ще съм сред основателите на организация за “Жените в технологиите”, вероятно щях да се подсмихна иронично. Макар че точно тогава бях една от първите, които изобщо говореха за дигитален маркетинг в България (след като се бях върнала от стаж в маркетинг агенция в Белгия), а след това се оказвах все една от малкото жени в софтуерните компании, в които по-късно работих като маркетолог.

Истината е, че допреди няколко години не ми се беше налагало да гледам на себе си като на жена в професионален контекст. Това си беше просто биологична даденост, на която не отдавах значение, нали важни за успехите в кариерата са знанията, уменията, добавената стойност, която носиш… Това ми възприятие започна да се променя осезаемо, когато започнах да катеря корпоративната стълбица. Изглежда тя ме водеше до нива, където атмосферата за представители на нежния пол по някаква причина се разреждаше и наличието на други дами ставаше все по-рядко явление.

Доскоро не се възприемах и като tech girl. Моят профил винаги е бил по-скоро “творчески” – завършила езикова гимназия, разчитала съм винаги на умението да си служа с думите, не само на родния, но и на френски, английски, та даже и на немски, руски, италиански език. В широко разпространеното доскоро разбиране, “women in tech” обикновено са програмисти или пък някакви geeks, които виждат света в двоичен код и екселски формули. Все още гледам с особен респект на дамите, които умеят тези неща, но ако погледнем отвъд традиционните роли на счетоводители, маркетолози, инженери, технолози, много вероятно е да се окаже, че доста от нас са в света на технологиите, осъзнавайки го или не. Днес STEM са в основата всяка динамично развиваща се индустрия и професия. Описваме с “иновативен” всеки бизнес, който процъфтява, защото обикновено този растеж се захранва от технологии, софтуери, а в някои случаи е бизнес, съществуващ изцяло във виртуалния свят или базиран на api-та, които си “говорят” без посредничеството на хора помежду им.

Индустриализация и автоматизация вече дори не са модерни думи. Днес и в маркетинга, и в клиентското обслужване, и във финансите, и дори в човешките ресурси говорим все по-често за AI, ботове, софтуерни интеграции, без които темпът на технологичен прогрес би изхвърлил не само компаниите ни, но и нас самите от пазара на труда.

Така че, момичета, огледайте се – вероятно вие вече сте в технологиите! Ако не сте, вероятно е да закъснявате, а пазарът на труда не е така търпелив както влюбен младеж, който ще прости закъснението ви заради начина, по който го гледате.

Всъщност, съдейки по себе си и дамите в моя личен и професионален живот, най-голямото предизвикателство за успеха на жените в технологиите не са технологиите, още по-малко са мъжете в тях, а самооценката и увереността ни, че заслужаваме този успех. Затова и в Women In Tech една от главните стратегии за овластяване на жените в STEM е именно повишаване на увереността ни, че можем и заслужаваме да бъдем успешни!

––-

Създателите – дигиталните оптимисти на България имаме за задача да продължим Първите и да отдадем значимото с публичност и записване на историята на основните проекти от дигиталната индустрия на България, личности, истории, успехи. Събираме ги тук, в блога, както и в нашия подкаст.

Крайната ни цел е да съберем най-важното в книга. Работим активно по това.

Ако искате да помогнете – можете да се включите по много начини:

– кажете ни, ако според вас пропускаме и е нужно да включим и интервюираме значима личност, създател на важен дигитален проект, пишете тук с коментар или в нашия фб;

– можете да харесате фб страницата на Създателите и да ни последвате за подкаста в Spotify или Apple Podcast, да ни оцените и оставите коментар;

– можете да ни помогнете финансово с малки месечни дарения в Patreon или да станете спонсор на нашата книга.

Благодарим ви! Заедно сме в тази индустрия – творим и създаваме позитивна среда за дигиталния бизнес в България.

Жюстин Томс

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

Нагоре

С изполването на този сайт се съгласявате с употребата на бисквитки. още информация

С изполването на този сайт се съгласявате с употребата на бисквитки.

Close