
С Радостина Христова, основател на фейсбук групата Инфлуенсъри и блогъри срещат брандове“ разговаря Стефан Пресиянов, студент магистърска програма Дигитални комуникации НБУ.
Mоже ли да разкажете накратко за зората на групата „Инфлуенсъри и блогъри срещат брандове“, и какво Ви вдъхнови да я създадете?
„Инфлуенсъри и блогъри срещат брандове“ не е моята първа група. Преди да я създам, вече управлявах няколко за събития и майки с деца, които развих толкова добре, че дори месеци да не публикувам нищо в тях, те продължаваха да са активни, благодарение на своите членове и поне по 10 нови публикации на ден.
През 2018 г стартирах дейността си на мама блогър и инфлуенсър, после създадох групата „Майки Блогъри ≠ МамаБлогъри“, която бързо придоби популярност сред майките блогъри, но в един момент имаше интерес от по-широк кръг от хора, които да създават съдържание или да работят с инфлуенсъри. Тогава създадох „Инфлуенсъри и блогъри срещат брандове“, защото когато не мога да намеря информация по дадена тема лесно и бързо, видя ли, че поне 20 души ежедневно се вълнуват от темата, създавам група. За мен това е отличен начин за изграждане на бранд и име в дадена сфера, да покажеш експертизата си, но и да получиш ценна информация от общността. В чужбина има подобни групи, но като видях, че у нас липсва, на секундата я създадох.
Имаше ли неочаквани предизвикателства в разрастването на групата?
За мен не. Знаех как точно да я създам и управлявам, за да нямам проблеми с нея – нито откъм административни права (много трудно добавям админ в моите групи), нито откъм организация и модерация (смело трия всичко, което не е по темата), нито откъм правила (има само 1 правило във всяка моя група – постовете да бъдат по темата). Обикновено стимулирам промотирането на хората и бизнесите и в това отношение също няма грижи в групата. Разрастването става органично и с малко помощ от мен – публикувам я навсякъде, където видя, че е уместно да я спомена, но никога на всяка цена, за да не я превърна в спам.
Как прерасна това от идея в процъфтяваща общност?
С комуникационни усилия от моя страна, с много ясна визия и цел – да бъде полезна. Няма друга цел тази група. Когато едно нещо ти върши работа, то само говори за себе си и ти искаш да добавиш нови и нови хора, приятели, колеги, за да е полезно и за тях.
Постовете са добре премислени и винаги се включват множество членове на групата. Уважавам чуждото мнение и се старая да не налагам моето, което невинаги е възможно, защото като админ и създател на групата вече имам доста влияние в нея.
Може ли да споделите някоя от най-интересните истории на започнато сътрудничество възникнали в групата?
Аз имам агенция за инфлуенсър маркетинг, множество клиенти идват от групата, така че нямам интересни истории, имам много примери за това как показана моята експертиза чрез поредица от мнения в групата води до трайно желание на брандове да работят с мен. Обикновено хората, които са най-скептични за инфлуенсър маркетинг, идват при мен след поне 6 или 12 м престой в групата и активно следене на дейността ни там.
Какви са най-честите предизвикателства пред които се изправят инфлуенсърите в едно сътрудничество?
Нямат идея от договори, начин на плащане, уреждане на права, а често и не се справят със сроковете, които бизнесите им поставят.
Как адресирате конфликти или щекотливи ситуации в групата като неин основател?
Директно, за мен искрената и директна комуникация е най-ценна. Понякога съм на мнението на публикувалия поста, друг път не съм, но нямам проблем да споделя и да продължим комуникацията. Ако нещо минава отвъд ценностите ми, мога да го изтрия, но това обикновено е съпроводено с множество рапорти за триене на поста, така че рядко вземам това решение сама.
Имате ли планове към момента за разрастване на групата извън социалната мрежа (създаване на dedicated platform или приложение)?
Не, имам достатъчно софтуерни решения, по които работя. Инфлуенсърите, с които работя, се управляват от CRM , който е специално разработен за нас. Keystars.com е платформа, в която партнирам и е за работа между създатели на съдържание и брандове. Това, което правим с членовете на групата, е да се събираме на големи събития с участието на инфлуенсъри, бизнеси и агенции. Те събират между 250-300 души и се получава невероятна атмосфера. Планирам да разширя събитията, да имаме повече лична комуникация на живо.
Ако можехте да върнете времето назад и да започнете всичко отначало, какво (ако има) бихте направили по различен начин с тази група?
Нищо, групата е мислена и структурирана да работи като полезна общност и извор на ценна информация. Няма какво да променя по нея, още повече, че тя е една от близо 15 групи, които управлявам. Всички грешки вече са изчистени при нея на база предишен опит.
Какъв съвет бихте дали на някой започващ да гради нишова общност във фейсбук?
Бъди полезен, бъди активен, бъди интересен. ЗАбрави да продаваш или промотираш нещо там. Групите са за създаване на общност, а не за увеличаване на продажби, макар второто да се случи естествено, но само ако наистина има добавена стойност в нея. Намери си активни членове от началото, които да коментират, но не защото си ги накарал, а защото им е интересно и имат какво да споделят. Не спирай да промотираш групата си, но само на места, където е адекватно и релевантно. Бъди себе си и спазвай добър тон, както и ценностите си. Смело трий неподходящите за групата постове, за да не се размива фокусът.
Ако можехте да си партнирате с инфлуенсър по ваш избор от целия свят чрез групата си, кой/коя би бил/а той/тя?
Вероятно Мишел Обама или Илън Мъск 🙂
Разкажете как преминава един ваш обичаен ден като основател.
Групата отнема много малко време от деня ми. Ежедневно съм заета да продавам инфлуенсъри на моите клиенти, така че ползвам групата за тези цели и когато имам вълнуваща мисъл, линк или въпрос за споделяне, просто влизам и го правят. Старая се да се включвам редовно в дискусиите и да създавам нови, както да поставям анкети и дори кампании, в които да се включват членовете. Не планирам никакви постове за групата, тя е естествена част от деня и работата ми.