Онлайн медиите и онлайн средата – интервю с Максим Бехар от 2002 година

Това интервю е от края на 2002-ра година и е публикувано в книгата на Горица Белогушева и Жюстин Томс „Първите в българския Интернет„, издадена от ИК Сиела през пролетта на 2003-та. Публикуваме го тук без корекции и промяна.

Максим Бехар връчва награда на Dir.bg в БГ Сайт 2000

Как започна всичко?

1997 г. в началото – издадох малка книжка, която се казваше “Bulgarian business advisor”, малка, джобен формат, много бързо се изкупуваше, след кризата за България нямаше много информация, а чужденците се интересуваха … Един светъл ден аз реших да я кача онлайн. Тогава нямахме още сайт, но си казах – тази книга ще е много по-достъпна, ако я кача в Интернет, хората ще я четат там. Това главно се породи от факта, че първото издание се изчерпа и трябваше да правим второ. Качихме тази книга, наех първия си уеб-мастер, средата на 97 година. Започнах да гледам каунтера всеки ден (това е част то наркотика), и никой не влиза, малко хора … казах си – трябва да съм пълен бунак да очаквам,ч е някой ще чете книги в интернет. Трябва да поднеса информацията по начин, по който хората да ги интересува. Така започнахме да събираме информация, линкове, след това да произвеждаме новини на английски език. Това е със сигурност първият български сайт, изцяло на английски език. Нямаше и продължава да няма думи на български език. На никой в България по това време не му хрумваше да прави информация на език, различен от българския, а е очевидно, и продължавам да го твърдя, че този, който е в Интернет – вече му е все едно на какъв език ще чете, дали на български или английски. Така започнахме с bba. Когато започнахме с новините – за да задържаме посетители, миналата година започнаха да стават политически промени, избори, в България започна да става страшно интересно. Тогава установих, че 90 на сто от посетителите на bba влизаха, за да четат новините, без да обръщат внимание на другото. Така започнахме да правим новини, да ги обогатяваме и след това онлайн вестника, за който в началото читателите се абонираха от bba. Сега в момента имаме 5400 абоната и е нормално да стигнат 7-8000, което е огромен брой абонати. За вестник с български новини на английски, 7 дена седмично това е огромен брой. След изборите реших, че трябва да направим отделен новинарски сайт и така се роди Novinite.com, за който е първият новинарски сайт на английски език у нас. Държим на английския не защото не обичаме българския – напротив, като човек, който се занимава с писано слово 25 години постоянно работя върху езика си, но съм убеден, че не можеш да бъдеш разбран еднакво на различни езици.

България е все по-интересна и от към бизнес и от към политика и смятаме Novinite.com да развиваме само на английски език.

Разкажете за други ваши онлайн проекти?

В началото на 2002 г. стартирахме Bulgariantourism.com. Той също е само на английски. Започнах да ги виждам като пакет. Започна да ми се струва много добър комплект от сайтове –новините, туризма и бизнеса.

Имам много силен екип уеб разработчици и дизайнери. Всичко е в идеята. Смятам, че Интернет бизнесът е като кола – с четири колела – ако едно от тях е счупено, то не върви: първо – името, домейна, ако има тирета, точки, кавички – става трудно; бързината, с която си работи – нуждите на хората винаги ще изпреварват инфраструктурата, което винагище поражда проблем; съдържанието – хората са много заети и начина, по който им предлагаш информацията е от съдбоносна важност; дизайна, лейаута – все пак дизайнът е изкуство, това е медиата, в която дизайнът има най-голямо значение. Ако едно от тези неща куца – или колата ще върви накриво или просто няма да върви.

Четвъртият сайт, който направихме бе popeinbulgaria.com – за което Папата ме прие да ми благодари. Оказа се, че за всички 96 псоещения на Папата никой никога до сега не бе правил това за него, през тези 27 години. Обадиха ми се един ден от Президентството за това как да организират пресцентъра и както говорихме си казах защо не вземем да направим един сайт. Бях с Nokia Communicator, в кафенето на Археологическия музей и го товорих, влязох в Интернет, видях дали popeinbulgaria.com е свободно име, платих го – това бе неделя следобед. Понеделник се появих в офиса и всички разбраха, че съм намислил нещо. В сряда сайтът бе онлайн. Развихме го дотам, че предавахме всичко, от посрещането, онлайн. Нямахме студио, но бързо създадохме такова в Hilton, обучих две от моите момичета за водещи. През цялото време предавахме. Влизаха хора от цял свят – 97 000 души. Това е уникално.

Как се роди идеята за Бизнесът в Интернет?

Преди 4 години, Божидар Данев, човек, който вече бе инвестирал в бизнеса, постоянно ме преследваше – искам да направим нещо заедно. Един ден реших и му казах – Дай да направим една конференция за Интернет, няма такава. Тогава имаше Интернет Експо. Конференция на високо ниво не за това, което е, а което ще бъде. Да дойдат шефовете на големите компании и да разкажат какво да очакват хората. Избрахме “Business in Internet” е леко алогично, но нашият таргет бяха българите, за които ключовите думи за “бизнес” и “Интернет”. И четирите конференции бяха печеливши. На всички сме имали или премиер или президент, което е полезно за бизнеса и общността.

На всички останали подобни форуми хората се разхождат между щандове и не успяват да се видят. Едно подобно събитие, за да е успешно, трябва да има две неща – добри лектори и достатъчно кафе-паузи. Хората са доволни, че се срещат един с друг по време на почивките.

Как виждате развитието на родния Интернет?

Смятам, че ние в България сме много по-напред по отношение на Интернет, сравнено с десетки други развити държави. В Америка това е много скъп бизнес и много инвестиции. В България нещата са много по-флексибъл, много по-лесно се взимат решения. Когато имаш малка компания и искаш да вземеш решение можеш да си много бърз и резултатен. Това другаде е трудно да се случи. Едно от нещата, с които България може да е по-напред в Европа, това бизнесът с новите технологии. Това е бизнес, който прави хората много по-различни, сменя координатната система на хората. Например един от законите, които имаме тук в нашия офис и който в много офиси в София наричат “Закона на Максим” – 5 minutes standard – всеки е задължен в рамките на 5 минути да отговаря на мейлите си. Основното в този бизнес е бързината. Получиш ли мейл, ако го оставиш за следващия ден, първо – моментално те затрупва останалата поща, спам, какво ли не и второ – това е неуважение.

Интернет е част от една много по-голяма концепция, което е Connected. Просто хора, които винаги и навсякъде са вързани. Хората няма да имат нужда от офиси, ще могат да работят където желаят.

Няма бг и международен Интернет. Има страни, които са напред с материала и такива, които изостават. Тези, които са разбрали, че това е бизнес с моментално вземане на решения. Взимаш решение и отговаряш.

Кое Ви накара да се захванете с онлайн медии?

Хванах се да правя тази медиа, защото имам журналистически бекграунд и това ми прави удоволствие, но и защото разбирам, че новинарството онлайн е уникална медиа, супер съчетание между радио, телевизия и вестник. От една страна е радио – кратък, ясен, точен език, събитията в началото да са изнесени. Това е и телевизия, защото има визия. Има снимки и видео интервю. Вестник е, защото може да се изпринтира. Премиерът предпочита нашите новини, защото са на англисйки, защото са синтезирани. Това е уникална медиа, амалгама и съм абсолютно убеден, че ще измести всички други медии.

Откъде този афинитет към технологиите?

Винаги ми е било приятно да се занимавам с ИТ и винаги съм проявявал огромно разбиране към проблемите на ИТ. Според мен истинската революция тепърва започва, защото само преди 5 години имахме някаква представа, че нещо ще се случи, че ще имаме по-малки мобилни телефони, но никой не е предполагал, че ще можем да четем новините на тях, че ще има такова безумно развитие. Тепърва започва …

Какво ще е бъдещето на Интернет според Вас?

Едно не мога да предвидя – как хората ще се справят с електронната си поща. Нямам отговор на този въпрос. Не само спам. Аз получавам между 120 и 160 мейла на ден. Миналата година бяха между 80 и 100, по-миналата между 50 и 80 … Това е огромен обем, трябва да ги видиш, да ги управляваш.


Тиражът на книгата Първите е отдавна изчерпан.

Създателите – дигиталните оптимисти на България имаме за задача да продължим Първите и да отдадем значимото с публичност и записване на историята на основните проекти от дигиталната индустрия на България, личности, истории, успехи. Събираме ги тук, в блога, както и в нашия подкаст.

Крайната ни цел е да съберем най-важното в книга. Работим активно по това.

Ако искате да помогнете – можете да се включите по много начини:

– кажете ни, ако според вас пропускаме и е нужно да включим и интервюираме значима личност, създател на важен дигитален проект, пишете тук с коментар или в нашия фб;

– можете да харесате фб страницата на Създателите и да ни последвате за подкаста в Spotify или Apple Podcast, да ни оцените и оставите коментар;

– можете да ни помогнете финансово с малки месечни дарения в Patreon или ако компанията ви има възможност – да станете спонсор на нашата книга.

Благодарим ви! Заедно сме в тази индустрия – творим и създаваме позитивна среда за дигиталния бизнес в България.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.