

Борислав Дончев е основател и собственик на агенция за дигитален маркетинг MAX Digital и основател на разпознаваема верига магазини за възрастни Cleopatra.bg.
Макар и млад, Борислав натрупва богат опит в последните няколко години и изгражда цялостен поглед в дигиталния маркетинг, но специализира в Search Engine Optimization и уеб анализите. Работил е като главен SEO специалист по много български и чуждестранни бизнеси.
Как се случи твоят път към дигиталния бизнес?
Пътят ми в дигиталния бизнес и изобщо – дигитален маркетинг, започна преди 6 години. От абсолютна нула, да не кажа под.
Интересът ми бе пробуден от нуждата да развивам първия си проект – магазин за възрастни Cleopatra.bg. Бизнесът е изключително интересен с добра възвръщаемост, но възможностите за маркетинг и реклама са силно ограничени и до ден днешен. Бях принуден да мисля отвъд познанията и представите си и полагах огромни усилия да разбирам базови термини и практики, но неуспешно.
По препоръка научих за програмата по дигитален маркетинг на SoftUni Digital. От там започна всичко.
Учебната година беше страхотна, получих много ценни знания, които прилагах още в същите вечери след лекциите. Имам страшно много преживявания, приятели и опит от този курс, но би отнело твърде много време, ако започна да изброявам. Основните акценти са 3:
- Срещнах изключителни хора, с които до ден днешен поддържаме контакт и си помагаме взаимно.
- Открих “тайната” съставка за моя бизнес – Search Engine Optimization.
- Срещнах ментори, които ме научиха да мисля, разбирам и прилагам наученото.
Завърших програмата с план за действие за следващите 5 години от живота и бизнеса ми, награда “Най-добър студент в SEO модул” и покана за работа в една от най-големите дигитални агенции в България – Netpeak.
Първата крачка след “училище” беше да продължа да се развивам и да придобивам нови знания, по възможност “от кухнята” и приех поканата за работа. Първата година беше най-тежка:
- От 08:00 до 17:00 – SEO специалист
- От 17:00 до 22:00 – собственик на развиващ се бизнес
- От 22:00 до 01:00 – студент
- През уикенда – продавач-консултант на еротични играчки
Бизнесът потръгна и си дадох почивка от него, свободното време си запълних мигновено, като станах част от лекторския състав на SoftUni Digital. Прекарах 2 незабравими години като преподавател в SEO модулите и ментор на стотици студенти. В същото време се издигнах и в работен план – работех върху най-големите проекти и се срещнах със собственици на огромни бизнеси.
Всичко обаче идва с цена. Последните 3 години ми костваха здраве, лични отношения, дори мотивацията ми и още в края на 2021 година осъзнах, че през 2022 година трябва да съм фокусиран върху себе си.
Още в същата година основах втори физически магазин на Cleopatra.bg, сключих договорни отношения с дистрибутори, стартирах програма за търговия на едро, създадох своя собствена продуктова линия и се срещнах с множество мениджъри и собственици на дистрибуторски мрежи в Европа. Всичко потръгна и не беше “от нищото”, платената цена даде резултат. Тогава започнаха и първите разговори с Мартин за оформяне на екип, който да обслужва дигиталното развитие на малки и стартиращи бизнеси.
Напуснах Netpeak през октомври 2022 година и съм признателен за годините, които инвестираха в развитието ми.
Въпреки усилените ми опити да не се занимавам с дигитален маркетинг – професионално, не успях да устоя на изкушението. Отказах над 5 предложения за работа и партньорства, до момента, в който Мартин Гочев (бивш състудент от SoftUni) не ми даде идея, на която отговорих с “Кога започваме?”.
След един месец “творческа пауза”, за да изградя втори физически обект на Cleopatra.bg, основахме и агенцията – MAX Digital.
Пътят ми не беше от най-лесните и благодарните, но определено си заслужава. Имам още множество истории, но накратко – това е пътят ми към дигиталния бизнес.
Ако сега започваше – какви съвети би дал на начинаещите, имащите желание да започнат нещо свое онлайн?
Възможностите за стартиране на собствен онлайн бизнес никога не са били повече и по-достъпни. Наблюдавам изключително пренасищане от курсове и агенции, но тайната за мен се крие в тези 3 неща:
- Мислете мащабно, планирайте – пътят, който аз извървях не беше точно по план, но резултатите са точно тези, които заложих още през 2019 година. Планирайте малките неща, планирайте и големите. Това е началото на всяка една реализирана задача и успешна история.
- Пробвайте от всичко – разгледайте опциите си и се раздавайте навсякъде, когато стигнете до “вашето нещо”, се фокусирайте върху него. Така ще имате по-широк поглед върху нещата и е сериозна предпоставка да придобиете с времето сериозни познания във всеки един аспект на дигиталния маркетинг.
Спомени от SoftUni Digital: бях 100% сигурен, че ще стана Email Marketing специалист, докато не открих Google Ads. След това бях 100% сигурен, че съм роден за Google Ads специалист, докато не срещнах SEO. Изобщо не разбирах за какво става дума, отделях тройно повече време да разбирам всичко и бях 100% сигурен, че не съм роден за това, но знаех, че това е бъдещето ми.
- Експериментирайте – не се страхувайте да експериментирате и да “чупите” уебсайта и продажбите си, така ще можете да ги изградите отново, ще е по-устойчиво и ще носи по-добри резултати. Инвестирайте 10-20 часа да разрешите казуси, които сами сте създали, така след време ще разрешавате същите проблеми за 10-20 минути.
Бонус съвет: не спирайте да подобрявате здравето и личните си отношения. Изкушаващо е да работите до късно, знам, но тялото и душата имат нужда от съвсем различни неща.
Кои са основните моменти в ежедневието ти на дигитален предприемач?
Ежедневието ми е доста специфично, едновременно е и динамично, и подредено под строг график.
Сутрин работя единствено, ако имам срещи, обучения или спешни казуси, в повечето дни започвам деня си с “време за здравето” и спортувам, защото това ми липсваше няколко години и ми беше поставена цел – да ставам сутрин и да не бързам за никъде и никого.
По-късно се “награждавам” с работа и започвам да правя проверки по задачите на всичките ми клиенти, за да се уверя, че всичко върви по план, извършвам задачи, които са отнесени към мен и се запознавам с новости, ако има такива.
Задължително всяка седмица член от екипа на MAX Digital прави вътрешно обучение на останалите колеги от екипа, за да пестим време, да се развиваме взаимно и да си имаме доверие като специалисти. Темите са разнообразни, от SEO до това как се прави домашен алкохол.
През по-голямата част от времето ми правя анализи, планове и процеси, които целят да развият екипа ми и да подобрят качеството на услугите, които предлагаме. Постоянно съм в търсене на полезни курсове, статии, ресурси и конференции, които да послужат за развитието на личните ни и професионални качества.
Българският бизнес – какво ти се иска да знае и разбира по-добре?
Дигиталният маркетинг и технологиите. Категорично.
Защо? Според мен добрата база и критичното мислене са огромна предпоставка бизнесът сам да разбира от какво има нужда и да успява да определи дали даден специалист или услуга са подходящи за него.
Това ще улесни множество колеги. Поне тези, които си разбират от работата и имат подход към хората.
Имам една цел… да чувам все по малко тези две фрази:
- “Нищо не разбирам. Говориш ми на китайски”;
- “Google е виновен, че не продавам”.
Смятам, че е напълно постижимо стига да спрем да третираме дигиталния маркетинг като “магия”, “бъдеще” и “нещо за младите”.
Самият ти как и къде продължаваш да учиш и да черпиш вдъхновение?
От всички възможни източници на информация. Напоследък доста от идеите и вдъхновенията ми идват от Instagram и LinkedIn, както и популярните блогове за дигитален маркетинг.
Младите колеги са също голям източник на информация за мен. Повечето от тях в момента се развиват и постоянно четат и поставят под въпрос най-разлини неща. Покрай тях и аз научавам това-онова. 🙂
Поставил съм си забрана да уча за работа от книги и подкасти, поради простата причина, че вече съм изчел и чул всичко нужно за работата ми. Превърнал съм тези 2 източника на информация в развлекателни, слушам и чета само за спорт, история, психология и други теми, които са развлекателни и развиват умения, които не използвам пряко за работа.
Какво пожелаваш на дигиталния бранш?
Да бъдат коректни:
- към клиентите им;
- към служителите им;
- към студентите им;
- към себе си;
- към конкурентите им;
- към всички.
Бъдете коректни, за да може да се развиваме взаимно. Да “одрусаш” някой неразбиращ клиент – не е геройство, да спестиш информация – не е за хвалене, да говориш лоши неща за конкурентите си – не е красиво.
Развивайте хората, образовайте ги и им помагайте и всичко ще се нареди “от само себе си” след някоя друга година. Няма да споменавам дори какъв положителен косвен ефект ще има това върху всички.