Представяме ви младия дигитален предприемач Борислав Дончев

Представяме ви младия дигитален предприемач Борислав Дончев
Борислав Дончев с екипа си на Сайт на годината 2023

Борислав Дончев е основател и собственик на агенция за дигитален маркетинг MAX Digital и основател на разпознаваема верига магазини за възрастни Cleopatra.bg.

Макар и млад, Борислав натрупва богат опит в последните няколко години и изгражда цялостен поглед в дигиталния маркетинг, но специализира в Search Engine Optimization и уеб анализите. Работил е като главен SEO специалист по много български и чуждестранни бизнеси.

Как се случи твоят път към дигиталния бизнес?

Пътят ми в дигиталния бизнес и изобщо – дигитален маркетинг, започна преди 6 години. От абсолютна нула, да не кажа под.

Интересът ми бе пробуден от нуждата да развивам първия си проект – магазин за възрастни Cleopatra.bg. Бизнесът е изключително интересен с добра възвръщаемост, но възможностите за маркетинг и реклама са силно ограничени и до ден днешен. Бях принуден да мисля отвъд познанията и представите си и полагах огромни усилия да разбирам базови термини и практики, но неуспешно. 

По препоръка научих за програмата по дигитален маркетинг на SoftUni Digital. От там започна всичко.

Учебната година беше страхотна, получих много ценни знания, които прилагах още в същите вечери след лекциите. Имам страшно много преживявания, приятели и опит от този курс, но би отнело твърде много време, ако започна да изброявам. Основните акценти са 3:

  1. Срещнах изключителни хора, с които до ден днешен поддържаме контакт и си помагаме взаимно.
  2. Открих “тайната” съставка за моя бизнес – Search Engine Optimization. 
  3. Срещнах ментори, които ме научиха да мисля, разбирам и прилагам наученото.

Завърших програмата с план за действие за следващите 5 години от живота и бизнеса ми, награда “Най-добър студент в SEO модул” и покана за работа в една от най-големите дигитални агенции в България – Netpeak. 

Първата крачка след “училище” беше да продължа да се развивам и да придобивам нови знания, по възможност “от кухнята” и приех поканата за работа. Първата година беше най-тежка:

  • От 08:00 до 17:00 – SEO специалист
  • От 17:00 до 22:00 – собственик на развиващ се бизнес
  • От 22:00 до 01:00 – студент
  • През уикенда – продавач-консултант на еротични играчки

Бизнесът потръгна и си дадох почивка от него, свободното време си запълних мигновено, като станах част от лекторския състав на SoftUni Digital. Прекарах 2 незабравими години като преподавател в SEO модулите и ментор на стотици студенти. В същото време се издигнах и в работен план – работех върху най-големите проекти и се срещнах със собственици на огромни бизнеси.

Всичко обаче идва с цена. Последните 3 години ми костваха здраве, лични отношения, дори мотивацията ми и още в края на 2021 година осъзнах, че през 2022 година трябва да съм фокусиран върху себе си.

Още в същата година основах втори физически магазин на Cleopatra.bg, сключих договорни отношения с дистрибутори, стартирах програма за търговия на едро, създадох своя собствена продуктова линия и се срещнах с множество мениджъри и собственици на дистрибуторски мрежи в Европа. Всичко потръгна и не беше “от нищото”, платената цена даде резултат. Тогава започнаха и първите разговори с Мартин за оформяне на екип, който да обслужва дигиталното развитие на малки и стартиращи бизнеси.

Напуснах Netpeak през октомври 2022 година и съм признателен за годините, които инвестираха в развитието ми.

Въпреки усилените ми опити да не се занимавам с дигитален маркетинг – професионално, не успях да устоя на изкушението. Отказах над 5 предложения за работа и партньорства, до момента, в който Мартин Гочев (бивш състудент от SoftUni) не ми даде идея, на която отговорих с “Кога започваме?”.

След един месец “творческа пауза”, за да изградя втори физически обект на Cleopatra.bg, основахме и агенцията – MAX Digital.

Пътят ми не беше от най-лесните и благодарните, но определено си заслужава. Имам още множество истории, но накратко – това е пътят ми към дигиталния бизнес.

Ако сега започваше – какви съвети би дал на начинаещите, имащите желание да започнат нещо свое онлайн?

Възможностите за стартиране на собствен онлайн бизнес никога не са били повече и по-достъпни. Наблюдавам изключително пренасищане от курсове и агенции, но тайната за мен се крие в тези 3 неща:

  1. Мислете мащабно, планирайте – пътят, който аз извървях не беше точно по план, но резултатите са точно тези, които заложих още през 2019 година. Планирайте малките неща, планирайте и големите. Това е началото на всяка една реализирана задача и успешна история.
  2. Пробвайте от всичко – разгледайте опциите си и се раздавайте навсякъде, когато стигнете до “вашето нещо”, се фокусирайте върху него. Така ще имате по-широк поглед върху нещата и е сериозна предпоставка да придобиете с времето сериозни познания във всеки един аспект на дигиталния маркетинг.

Спомени от SoftUni Digital: бях 100% сигурен, че ще стана Email Marketing специалист, докато не открих Google Ads. След това бях 100% сигурен, че съм роден за Google Ads специалист, докато не срещнах SEO. Изобщо не разбирах за какво става дума, отделях тройно повече време да разбирам всичко и бях 100% сигурен, че не съм роден за това, но знаех, че това е бъдещето ми.

  1. Експериментирайте – не се страхувайте да експериментирате и да “чупите” уебсайта и продажбите си, така ще можете да ги изградите отново, ще е по-устойчиво и ще носи по-добри резултати. Инвестирайте 10-20 часа да разрешите казуси, които сами сте създали, така след време ще разрешавате същите проблеми за 10-20 минути.

Бонус съвет: не спирайте да подобрявате здравето и личните си отношения. Изкушаващо е да работите до късно, знам, но тялото и душата имат нужда от съвсем различни неща.

Кои са основните моменти в ежедневието ти на дигитален предприемач?

Ежедневието ми е доста специфично, едновременно е и динамично, и подредено под строг график.

Сутрин работя единствено, ако имам срещи, обучения или спешни казуси, в повечето дни започвам деня си с “време за здравето” и спортувам, защото това ми липсваше няколко години и ми беше поставена цел – да ставам сутрин и да не бързам за никъде и никого.

По-късно се “награждавам” с работа и започвам да правя проверки по задачите на всичките ми клиенти, за да се уверя, че всичко върви по план, извършвам задачи, които са отнесени към мен и се запознавам с новости, ако има такива.

Задължително всяка седмица член от екипа на MAX Digital прави вътрешно обучение на останалите колеги от екипа, за да пестим време, да се развиваме взаимно и да си имаме доверие като специалисти. Темите са разнообразни, от SEO до това как се прави домашен алкохол.

През по-голямата част от времето ми правя анализи, планове и процеси, които целят да развият екипа ми и да подобрят качеството на услугите, които предлагаме. Постоянно съм в търсене на полезни курсове, статии, ресурси и конференции, които да послужат за развитието на личните ни и професионални качества.

Българският бизнес – какво ти се иска да знае и разбира по-добре?

Дигиталният маркетинг и технологиите. Категорично.

Защо? Според мен добрата база и критичното мислене са огромна предпоставка бизнесът сам да разбира от какво има нужда и да успява да определи дали даден специалист или услуга са подходящи за него.

Това ще улесни множество колеги. Поне тези, които си разбират от работата и имат подход към хората.

Имам една цел… да чувам все по малко тези две фрази:

  • “Нищо не разбирам. Говориш ми на китайски”;
  • “Google е виновен, че не продавам”.

Смятам, че е напълно постижимо стига да спрем да третираме дигиталния маркетинг като “магия”, “бъдеще” и “нещо за младите”.

Самият ти как и къде продължаваш да учиш и да черпиш вдъхновение?

От всички възможни източници на информация. Напоследък доста от идеите и вдъхновенията ми идват от Instagram и LinkedIn, както и популярните блогове за дигитален маркетинг.

Младите колеги са също голям източник на информация за мен. Повечето от тях в момента се развиват и постоянно четат и поставят под въпрос най-разлини неща. Покрай тях и аз научавам това-онова. 🙂

Поставил съм си забрана да уча за работа от книги и подкасти, поради простата причина, че вече съм изчел и чул всичко нужно за работата ми. Превърнал съм тези 2 източника на информация в развлекателни, слушам и чета само за спорт, история, психология и други теми, които са развлекателни и развиват умения, които не използвам пряко за работа.

Какво пожелаваш на дигиталния бранш?

Да бъдат коректни:

  • към клиентите им;
  • към служителите им;
  • към студентите им;
  • към себе си;
  • към конкурентите им;
  • към всички.

Бъдете коректни, за да може да се развиваме взаимно. Да “одрусаш” някой неразбиращ клиент – не е геройство, да спестиш информация – не е за хвалене, да говориш лоши неща за конкурентите си – не е красиво.

Развивайте хората, образовайте ги и им помагайте и всичко ще се нареди “от само себе си” след някоя друга година. Няма да споменавам дори какъв положителен косвен ефект ще има това върху всички.

Жюстин Томс

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

Нагоре

С изполването на този сайт се съгласявате с употребата на бисквитки. още информация

С изполването на този сайт се съгласявате с употребата на бисквитки.

Close